Thursday, April 19, 2012

LAWATAN SAMBIL BERKURSUS









19 April 2012 (Khamis) - Lawatan sambil berkursus ke Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kota Kinabalu banyak memberi manfaat kepada pelajar-pelajar ICT. Seramai 40 orang pelajar dan guru ICT telah mengikuti aktiviti ini sempena Bulan Teknik dan Vokasional. Lawatan ini bersesuaian dengan tema tahun ini iaitu "Transformasi Ke Arah Kecemerlangan Akademik" untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar ICT mengenali dunia IT secara dekat. Pihak ILP telah mengadakan kursus "PC Assembling" dan "Installation" kepada pelajar-pelajar ini di Pusat Komputer ILP.

Pada awal sesi lawatan, En. Fakhrul Asni Bin Ahmad Sabki, dari ILP telah memberi taklimat ringkas tentang sejarah dan pencapaian ILP serta kursus-kursus yang ditawarkan. Selepas itu, pelajar-pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan untuk mengikuti kursus-kursus yang telah disediakan oleh pihak ILP. Pelajar-pelajar telah diberi penerangan serta demontrasi cara pemasangan komputer oleh En. Mohd Nazri, penolong pegawai latihan vokasional dan "installation Operating System" oleh Cik Asyattie Bt. Jiman dari Jabatan Komputer & Pengajian Am.

Diakhir sesi lawatan, semua pelajar dibawa ke bengkel Jabatan Rekabentuk dan Senibina untuk melihat modul-modul rumah yang dihasilkan oleh pelajar ILP. Pelajar-pelajar ICT tertarik dengan modul-modul rumah yang cantik dan kreatif yang dipamerkan. Pihak SMK Bandaraya Kota Kinabalu khasnya Panitia ICT ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak ILP (Jabatan Komputer dan Pengajian Am) kerana sudi menerima lawatan kami dan semoga jalinan ini akan berterusan pada masa-masa akan datang.

No comments:

Post a Comment